Gjærintoleranse

Hvis dine testresultater viser at du har en matintoleranse på gjær i bakverk eller fra bryggeri (alkohol), må du enten eliminere eller redusere ditt inntak av gjær.

NB: Bakere og bryggerier sitt gjær er to typer av samme organisme. Personer som reagerer på den ene varianten, vil som oftest også reagere på den andre.

Av all mat er gjær antagelig det vanskeligste å unngå, da det finnes i så mange typer ferdigmat. Derfor er det viktig med nøye planlegging framover før du starter på ditt gjærfrie kosthold.

Fersk gjær blir brukt i matproduksjon og ferdiggjøring der den omdanner sukker til karbondioksid og alkohol. Den er en god kilde til vitamin B, men dette kan opptas fra andre matvarer som kjøtt, fisk, fullkorn, nøtter og mørke grønnsaker.

I ett gjærfritt kosthold må man også unngå naturlige kilder av gjær like mye som den gjæren som er tilsatt i mat. Et lavt sukkerinntak kan også være fordelaktig for å forhindre vekst av gjærceller i fordøyelsen.

Gjærerstatning:
* Soya-saus kan erstattes med ristet sesam-olje
* Champagne, Tequila, Gin og Vodka er praktisk talt frie for gjær
* Gjær-frie «soda»-brød og andre alternativer som Ryvita, ris-kaker, havre-kjeks og rug pumpernickel
* Sitronjuice i stedet for eddik

Legg igjen en kommentar